ذكريات اسكندرية -١

ذكريات اسكندرية:
كان عندنا في شقة اسكندرية كنبة في الركن و كانت مثلثة... ذكرياتي عن الكنبة دي ان انا و ولاد عمتي بكر و خالد كنا ساعات ننام عليها لما يصادف ان كلنا نتقابل هناك في الصيف... الكنبة صغيرة فعلا... بس كنا احنا كمان صغار... تقريبا في اوائل السبعينات ١٩٧٢.

ذكريات اسكندرية:
مصطفي ابن اختي مشي اول خطواته قدام البيت فس اسكندرية و لكن علي كابوت عربيتنا الفيات ١٢٥ (الكارنك) ... تقريبا سنة ١٩٨٦.

ذكريات اسكندرية:
كنت انا و هاني و خالد و وائل اصحابي القاهريين لما ييجوا اسكندرية في الصيف و نقرر نروح المعمورة... مفيش غير الاتوبيس علي الكورنيش #١٢٥ او #٢٥ و علشان برستيجنا كنا بننزل قبل ما يدخل المعمورة و ندخلها مشي... و شرحه في المرواح...كنا بنركبه عند باب الخروج... تقريبا سنة ١٩٨٠.

ذكريات اسكندرية:
هبة اختي كانت تاخد عربيتنا (الكارنك) و تعيش حياتها مع اصحابها في المعمورة و النادي و عط في اسكندرية و بعدين الاقي مكالمة: علي تعالي شوف العربية عطلت او اتخبطت.... و العبدالله يا ما روح بالعربية مجرورة ورا عربية كارو او نصف نقل.... تقريبا في اوائل التمانينات ... ١٩٨٢.

ذكريات اسكندرية:
مرة طارق صاحبنا عدي عليا بعربيته الجيب المدشدشة (زي بتوع الجيش) علشان نروح الامتحان و عدينا اخدنا فؤاد و كمان مروان صاحينا المتأنق دائما ... و اول ما مروان ركب ورا في البوكس راح طارق طالع بسرعة و هوبا ... مروان بقي في الشارع علي الارض... و طبعا كانت زعلا لأن الشياكة باظت و في امتحااااان... تقريبا تانية او تالتة جامعة... يعني  ١٩٨٦ـ١٩٨٥ .

ذكريات اسكندرية:
دروس خصوصية في كابينة المعمورة بتاعة اهل حاتم... مش مهم الدروس... بس الذكري في سندوتشات التوست بالمسطردة... مكانش فيه غيرهم.... كنا في تانية او تالتة جامعة... يعني  ١٩٨٦ـ١٩٨٥.

ذكريات اسكندرية:
ماتينيهات فرقة الجوستس (د/علاء) في نادي سبورتنج ايام الجمعة... كانت في مدرجات السباق...في الثمانينات... تقريبا حوالين ١٩٨٠.

ذكريات اسكندرية:
في ميامي قدام بيتنا لما يعدي بياع الحلاوة الشعر و الحلاوة الطحينية وقت المغرب.... تقريبا حوالين سنة ١٩٧٦.

ذكريات اسكندرية:
اول فيديو كان ماركة شارب و كان زي الداهية و تقيل و الريموت بتاعه كان بسلك طوييييييييل و يوقف و يشغل بس (PAUSE). في الاول كان برة في الصالة و في الاخر كان في اوضة نوم اهلي.... ليه اتغير مكانه مش فاكر بس ممكن اكون السبب :)  ...  تقريبا سنة ١٩٧٩ـ١٩٨٠.

ذكريات اسكندرية:
مرة كنت باتخانق مع هلال زميلي في الفصل و بديلوا بالبوكس في وشه، راح محرك راسه و انا طراخ في الحيطة اللي وراه. النتيجة كسر في عظمة الكف بتاعة السبابة اليمين و طبعا جبس كذا اسبوع... تقريبا سنة ١٩٧٩.

ذكريات اسكندرية:
علي ذكر الحوادث... برضه في المدرسة وكنا في حفلة السباحة... تطوعت انني اشيل بنش (تقييييل) قصاد زميل... و هوب وقع البنش علي صوابع رجلية... و النتيجة جري علي المستشفي و خياطة و غرز و طبعا راحت الحفلة عليا.... تقريبا سنة ١٩٨١.

ذكريات اسكندرية:
كمان واحدة و برضه سباحة ...بس من غير اصابات و انما فضايح... مسابقة السباحة في المدرسة و اول ما نطيت في المياه راح المايوه مسحوب من وسطي لرجليا.... عادي ...فضيحة... تقريبا سنة ١٩٧٨ـ١٩٧٩.


Comments

Popular posts from this blog

انا تعبان

فاك يو تو… يس يو

المفيش احسن