Skip to main content

مش مذكراتي

بقالي فترة و انا خاطر علي بالي اكتب ذكرياتي (مش مذكراتي)... مش عارف ليه؟ هي لا تهم حد و لا تفرق مع حد... و لا يهمني لو حد قراها او حتي شافها.... بس برضه ذكريات كتير بتمر علي بالي زي شريط السينما و نفسي لو اقدر امسكها و اسجلها و احتفظ بيها... لحسن انساها... احساس غريب...شكله السن. ذكرياتي هي ذكري ايام جميلة مرت أو ايام حزينة عدت و اكيد في ايام كئيبة بنت لذينه... و لكنها لسة ذكريات... ذكرياتي... انا............. أه و حاجة تانية ده أحلي مكان للتنفيس عن اللي بيدور جوة دماغي... من غير التنفيس ده ممكن البالونة تفرقع.

عندك امل؟

 أأمل حضرتك ماتت من زمان… في الغالب انتحرت… لها حق… الموضوع بقي صعب فتعيش ليه؟!

الضغط علي أمل بقي كتير اوي… كل واحد طالع ميتين امه من عيشته الخرا يقولوله خلي عندك امل… الامل في اللي جاي… بالامل يحيا الانسان و لا البتنجان مش فارقة…

امل الصراحة تعبت من الضغط النفسي ده… ليه امل تشيل الليلة كلها؟ ليه كل واحد طالع ميتين امه يشيل امل همه؟ مال أمل بحياة الناس اللي زي الزفت و اللي مش طايقين نفسهم و عيشتهم؟!!!

هي أمل عملت ايه في حياتها علشان تبقي هي المسئولة عن كل خرا بيحصل في حياة غيرها؟؟!!

أمل ذات نفسها حياتها العن من كل اللي عايز امل في حياته… بس مسمعنهاش مرة حد بيقولها خلي عندك سعاد في بكرة!!! او يقولها عبده في اللي جاي احسن… 

و برضه ما رحموهاش من التريقة… خلي عندك امل؟ لا انا عايز مني!!! خفة دم قذرة… 

بس …. فأمل بصراحة تعبت و خلصت من الضغط ده و ريحت نفسها و ماتت… راحت مكان اهدا و احلي و في الغالب مفيهوش بشر… الجنة في الغالب حتكون فاضية من اوسخ الكائنات دي… يمكن يكون فيها كلاب او حصنة … كائنات مخلصة و جميلة و مفيهاش شر غير البشر اللي مفيهومش غير شر… الخلاصة امل… تعيش انت يا روح امك!

علي حسني




Comments